Besøg Grand Canyon og oplev naturens kræfter

Mange danskere har prøvet af tage ‘den store tur’ i det vestlige USA: Fra San Fransisco ad den smukke kystrute til Los Angeles og derfra ind i ørkenlandskaberne mod øst til Las Vegas. Turen bringer turisterne forbi en af USA’s ældste nationalparker, nemlig Grand Canyon, som ligger i det nordlige Arizona. Nationalarken dækker et område, der svarer til hele Lolland-Falster og Fyn tilsammen, 4.900 kvadratkilometer.

Også uden for coronatiden er Grand Canyon særdeles velbesøgt med 6 mio. gæster hvert år.

Dannet af floden

Selve Grand Canyon er en gigantisk kløft, som er dannet af floden Colorado Rivers, som udspringer i den store bjergkæde Rocky Mountains og løber 2.700 km gennem landskabet ud til den californiske kyst ved den Mexicanske Golf.

Gennem et par milliarder år har floden ædt sig ned gennem klippegrunden og dannet en op mod 1,6 km dyb kløft, der er op til 30 km bred og 446 km lang. Kløften danner utroligt smukke naturscenerier med et væld af farver – klipperne changerer i et hav af røde og brunlige nuancer.

Besøger du Grand Canyon, skal du passe på dig selv. Der er bliver meget varmt om sommeren, og man skal drikke masser af vand, ikke mindst hvis man vil gå ad vandreruterne i området.