Nationalparker i Danmark

Kombiner naturglæder med stilfuld nytårsfejring

Hvis I er i tvivl om, hvordan I skal fejre nytåret, så kan vi anbefale at kombinere en tur ud i den svenske natur med en stilfuld fejring på et af Sveriges smukke hoteller, som ofte er indrettet i en tidligere herregård eller i en anden statelig bygning, som ikke længere bliver brugt til formålet.

Sverige har ikke mindre end 30 nationalparker, så der er mange at vælge imellem. Man kan sige, at Sverige er velsignet med så megen natur, at der er en nationalpark for enhver smag. Og skal det være noget, der kan kombineres med en smuk fejring af nytåret, så er det en god idé at holde sig i det sydlige Sverige eller i området omkring Stockholm. Her kan vandreture og hiking i naturen kombineres med en smuk nytårsfejring på hotel.

En nytårsfejring kræver nytårskjoler, og det er i dag nemt at finde de smukkeste kjoler, som du kan bruge til nytår. Også resten af familien kan finde deres festlige tøj på en side som NA-KD, så gå allerede nu i gang, så I kan pakke kufferten med det smukkeste tøj.

Et af stederne, I kan tage hen, hvis det er naturen, der er i højsædet er Fulufjällets Nationalpark, som ligger på grænsen mellem Sverige og Norge. Her kan I vandre og opleve den vilde natur. Nationalparken ligger i den del af Sverige, der kaldes Svealand, så vi har gøre med noget af det ældste Sverige, fyldt med historie. I dag er området en del af Dalarna, og I kan for eksempel vælge at fejre nytåret i byen Falun, som er det administrative centrum i Dalarna.

Længere sydpå og nemt tilgængeligt fra Danmark ligger Söderåsens nationalpark, som byder på smuk natur, og som ligger tæt ved mange af de smukke byer i Sydsverige, hvor I nemt kan finde et sted for jeres fejring af nytåret. Benyt vandreture i den smukke nationalpark, som rummer spektakulære landskaber af en type, som vi slet ikke kender til her i Danmark. Overnat for eksempel i Hälsingborg, som nemt nås med færge fra Sjælland eller via motorvejen fra Malmö – nemmere bliver det ikke, hvis I vil kombinere en eksotisk natur med en smuk fejring af nytåret under fremmede himmelstrøg. Måske vil I ligefrem tage over noget før og tage julen med. Så kan I opleve det overdådige svenske ‘Julbord’ med skinke, masser af grønt og alskens dejlige kager.

You May Also Like